Thursday, September 18, 2014

Bagaimana untuk membakar 200 kalori

Berapa banyak kalori yang boleh dibakar dari setiap aktiviti fizikal yang anda lakukan? Cari tahu mana yang paling berkesan. Untuk setiap aktiviti berikut, Kimberly Lummus, MS, RD, selaku penyelaras untuk Austin Dietetic Association di Austin, Texas memberikan maklumat tentang jumlah kalori yang terbakar. Nota: dilakukan per 30 minit untuk berat badan rata-rata 68 kg. Dengan maklumat ini, boleh jadi anda lebih bersemangat untuk menjalaninya secara rutin.

berkebun
Akan membakar: 153 kalori
Lakukan: 3-4 kali seminggu

 
Mulai dari menyirami, mencabuti rumput, memungut daun kering, menanam biji atau pohon, menyiangi semak hingga menggali tanah. Banyak rangkaian aktiviti yang boleh anda lakukan sekaligus untuk membakar kalori lebih banyak.

 
Tip: Sebaiknya, mulakan dengan lakukan peregangan lebih dulu. Pasalnya, selama berkebun, anda akan melakukan banyak pergerakan seperti mencangkung, membongkok, dan berdiri secara berulang. Regangan boleh mencegah terjadinya kecederaan.

berbasikal Santai
Akan membakar: 220 kalori dengan kelajuan sedang 10 mph
Lakukan: 2 kali seminggu

 
Mungkin ada yang bertanya, mana yang lebih baik, berbasikal statik atau di luar rumah? Yang pasti, kedua-duanya membakar kalori dalam jumlah yang sama. Namun tentu akan lebih menyenangkan jika dilakukan di luar rumah sambil menikmati suasana sekitar. Apalagi, jika dilakukan bersama teman-teman dalam sebuah komuniti atau ikut sebagai peserta dalam lumba. Bonusnya, tak sekadar membakar kalori, berbasikal juga dapat menguatkan tulang, otot perut dan punggung.

belanja
Akan membakar: 121 kalori
Lakukan: 1-2 kali sebulan

 
Kopi 'til you drop ... calorie. Dengan berjalan sambil menolak kereta belanja selama 1 jam, kalori dalam tubuh dapat membakar hingga 250 kalori. Mulai dari memilah-milah barang, mengelilingi rak-rak kedai, hingga berdiri beratur di juruwang. Begitu pula, ketika anda menjinjing barang runcit atau menyimpannya ke dalam rak dapur.
Tip: Gunakan kasut yang selesa ketika membeli-belah. Alih-alih high heel, kasut beralas rata akan memudahkan anda menjinjing atau membawa barangan runcit. Plus menjauhkan sakit belakang.

berlari
Akan membakar: 374 kalori
Lakukan: setiap pagi

 
Abaikan mitos yang menyebutkan, "lebih cepat dan lebih lama berlari, maka lebih banyak kalori yang terbakar." Pasalnya, kunci utama agar kalori terbakar lebih berkesan adalah dengan rutin berjalan setiap hari. Selain urusan kalori, berlari juga membolehkan seluruh badan untuk aktif bergerak, terutama otot kaki, punggung, dan punggung. Hal ini akan membuat badan jadi lebih ramping dan lentur. Nah agar dapat meraih hasil yang maksimum, ayo ikut ayunkan tangan anda selama berlari.

berenang
Akan membakar: 400 kalori
Lakukan: sekerap mungkin

 
Sering berenang secara rutin akan membina kekuatan dan kelenturan otot sekaligus menguatkan jantung kerana melancarkan peredaran darah dari dan ke jantung. Yang perlu diingat, lakukan pemanasan lebih dulu sebelum berenang. Secara psikologi, sentuhan fizikal dengan air kala berenang juga boleh memberikan kesan rileks dan segar. Tak usah berenang terburu-buru atau memaksakan diri terlalu lama. Yang paling penting adalah menjaga rutin dan menikmati aktiviti ini.

bowling
Akan membakar: 100 kalori
Lakukan: 1 kali seminggu

 
Alih-alih dating di pawagam atau makan malam, sesekali isi masa berdua bersama pasangan dengan kegiatan baru. Misalnya, ajak si dia bermain bowling. Menyenangkan sekaligus menyihatkan! Menurut Dr Todd Keylock, pembantu profesor perubatan sukan dari Bowling Green State University 's School of Human Movement, bowling adalah salah satu olah tubuh yang baik untuk dilakukan sebab badan dibuat bergerak sambil bermain. Kajian yang dilakukan Keylock bahkan menunjukkan bowling dapat meningkatkan daya tahan tubuh terhadap luka dan rasa sakit.

Naik Turun Tangga
Akan membakar: 200 kalori
Lakukan: setiap hari

 
Aktiviti mudah ini boleh anda lakukan pada bila-bila saja dan di mana-mana. Entah di rumah, di pejabat, atau di pusat beli-belah, jangan malas gunakan tangga. Manfaatkan sela kesibukan di pejabat untuk melepaskan penat sejenak dengan menaiki atau menuruni tangga.

 
Tip: Lakukan dengan kelajuan jalan biasa dan sebaiknya tidak sambil berlari untuk mengelakkan kecederaan. Dan jika menggunakan tangga kecemasan, pastikan bahawa tangga ini sering dilalui atau pintunya dalam keadaan baik dan tidak rosak atau dikunci.




"Laporan oleh kementerian kesihatan melalui kajian pengambilan makanan orang dewasa, pada 2003, yang mendapati rakyat negara ini mengambil jumlah kalori makanan secara berlebihan daripada keperluan sebenar, bukan sesuatu yang mengejutkan.

Kajian merekodkan purata rakyat malaysia dewasa berumur 18 tahun ke atas mengambil 2,500 kilo kalori (kcal) sehari melebihi daripada jumlah disarakan iaitu 2,000 Kcal sehari untuk lelaki dewasa dan 1,500 kcal untuk wanita dewasa" 

Oleh itu Kenpen Kesihatan kami menawarkan  wellness body scan diama anda boleh mengetahui kalori anda, dan jugak dapatkan meal plan yang mengandungi kalori yang rendah secara PERCUMA

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya, Eyddin (019 239 5929) @ datang ke kelab saya di Puchong Prima, setiap petang jam 6.30ptg - 9.30mlm

No comments:

LinkWithin

Related Posts from this blog